Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!


Zichtbaarheid en social media


Nu ik dit schrijf kom ik net uit de studio van TVLimburg. We hebben bij deze Limburgse TV zender onze vaste tweewekelijkse ROVL (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg) rubriek over verkeersveiligheid. Dit keer was het item zichtbaarheid in het verkeer. Zichtbaar zijn in het verkeer heeft zo zijn voordelen. Niet iedereen ziet dat zo. Ik vraag me af of social media en de filosofie erachter kunnen bijdragen aan een positieve houding ten aanzien van deze zichtbaarheid.

Ik hoef het allemaal niet meer uit te leggen. Licht voeren in het verkeer is van levensbelang als het donker is of bij slecht zicht. Opvallen in het verkeer kun je als levenskunst beschouwen. Laat zien waar je bent en wat je van plan bent. Dat is interessant voor de medeweggebruiker. Dan kan hij of zij rekening met je houden. We snappen het allemaal en tóch doen we niet allemaal mee.
 
 
Niet handig, geen zin in, licht kapot, zwaarder trappen, batterij leeg, vergeten, doet de rest ook niet, kan me niks bommen, waarom zou ik; dat zijn zo de gedachten die mogelijk in de koppies een rol spelen. Totdat je ontdekt dat het wél belangrijk is. Dat is bijvoorbeeld als je je rijbewijs hebt gehaald en opeens de fietsers moet uitwijken die je niet hebt gezien. Tjonge, wat kun je je dan voor je kop slaan dat je dat nooit eerder hebt geweten. Het is dus van groot belang om eens in de schoenen van een andere weggebruiker te gaan staan. Perspectiefwissel kan helend werken op je gedrag. Serious gaming, een computerspel waarbij je al spelend wordt geattendeerd op bijvoorbeeld je eigen onzichtbaarheid op de weg, zou uitkomst kunnen bieden. Carmageddon light dus.

Is het u opgevallen dat er in bovenstaande gedachtegang zo links en rechts parallellen zijn met social media? Laat zien waar je mee bezig bent, zorg dat je zichtbaar bent, wees transparant en open. Heb respect voor je contacten, waardeer de mening van een ander, leer van elkaar, houd rekening met anderen. Er zijn nog genoeg mensen die inzet van social media helemaal niet zien zitten. Zijn dat ook diegenen die fietsverlichting maar onzin vinden? “Waarom zou ik Twitteren? Ik zie het nut er niet van in.” Totdat, door het te doen, opeens een wereld voor je open gaat en je de kansen gaat zien. Een perspectiefwissel kan alleen als je zicht hebt op je eigen referentiekader. Verkeer 2.0 is zo’n gekke gedachte nog niet. Verkeer 2.0 staat voor een nieuwe benadering in verkeersveiligheid. Niet nog meer regels, wetten, borden, drempels en flitspalen, maar meer eigen verantwoordelijkheid, samen willen werken aan een veilig verkeer, shared space en trainen van veilige werknemers op de weg. Het Nieuwe Werken gaat bovendien onze mobiliteitsbehoefte en –keuze beïnvloeden. Als we onze verlichte inzichten vanuit social media zouden kunnen projecteren op het verkeer en er ook naar zouden handelen, maakte we binnen de kortste keren van de nul een punt.

Bart Pastoor
(Deze blog is ook te lezen op www.rovl.nl)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Icoon tags


Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Follow Me on Pinterest Facebook Twitter Hyves RSS Linkedin  Bookmark and Share