Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!


Social Media! 5 trends voor deze zomer!


De platformen als Facebook, Twitter en Youtube blijven zich ontwikkelen. Daarom is het verstandig vaak vooruit te kijken naar wat we mogen verwachten. De 5 social media trends welke we deze zomer mogen verwachten.

Social media blijft zich ontwikkelen en heeft zich inmiddels al vaker bewezen als waardevol marketinginstrument organisaties, waarbij met name sommige B2C cases erg tot de verbeelding spreken, zoals de Heineken case rond de wedstrijd Real Madrid vs AC Milan, de IKEA facebook case, de Coca Cola Village 2010 Realtime Facebook case of de succesvolle Old Spice Guy. Prachtige cases waar marketeers veel van kunnen en moeten leren.

Maar met alle ontwikkelingen op social media gebied verandert de manier waarop merken en consumenten met elkaar omgaan zo drastisch, dat het nog belangrijker is te kijken naar de ontwikkelingen van morgen dan stil te staan bij de succesverhalen van gisteren.

En als je sociale media zoals blogs en communities goed volgt dan zijn die ontwikkelingen eenvoudig te achterhalen met trendlijstjes die je bijna dagelijks tegenkomt. Zo publiceerde Tim Gray 3 mei op busines2community een interessant trendlijstje: “5 Social Media Trends to Watch for This Summer”. In dit artikel een kort overzicht hiervan.

1. Social media op locatie (Location based services)

Location based services als Gowalla ontwikkelen zich snel naar volwassen platformen met veel nieuwe advertentie- en (actie-) marketingmogelijkheden. Deze location based services tonen aanbiedingen en kortingen uit de directe omgeving wanneer iemand incheckt in een locatie. Daarmee hebben zelfs lokale winkeleigenaren de mogelijkheid om incentives te gebruiken zodat mensen via bijvoorbeeld Foursquare bij hun winkel inchecken. Daarmee zijn het actiemarketing mogelijkheden die qua gebruik erg lijken op actiemarketing zoals winkeliers het al heel lang gewend zijn, het bieden van kortingen om het aankoopgedrag te stimuleren, waarmee de drempel om deze te gebruiken sterk verlaagd wordt.

foursquare

Maar wellicht nog belangrijker dan de mogelijkheid voor winkeliers om kortingen te bieden in ruil voor checkins, is de mogelijkheid voor gebruikers van de platformen om een tip of opmerking toe te voegen aan de lokatie. Consumenten kunnen daarmee hun zowel positieve als negatieve ervaringen met de winkel delen. En aangezien mensen steeds meer waarde hechten aan ervaringen van anderen, dan aan de boodschappen van de winkels zelf, is het van cruciaal belang dat de ervaringen die gedeeld worden via Foursquare of Gowalla positief zijn.

Deze diensten zullen ook steeds vaker gebruikt gaan worden als een search tool door consumenten om wannneer ze ergens zijn relevante informatie te ontvangen. Dat kan een korting of aanbieding van een winkel zijn, maar ook de tips en ervaringen van anderen. En wat weegt dan het zwaarst in de beslissing ergens wel of niet naar binnen te gaan? De aangeboden korting of de ervaringen van andere consumenten? Welk restaurant zou jij uitkiezen, die met 10 positieve ervaringen maar die geen aanbieding heeft, of het restaurant waar je bij een check-in een gratis kopje koffie krijgt, maar waar andere mensen hebben aangegeven dat de service ondermaats is en het eten niet bijzonder?

gowalla

Het zijn echter nog slechts de innovators die gebruik maken van Location Based Services. Volgens een onderzoek bij the Pew Research Center’s Internet & American Life project, gebruiken slechts 4 procent van de online volwassenen zoals Foursquare en Gowalla. Maar het aantal stijgt snel, en nu ook Facebook (meer dan 500 miljoen leden) haar eigen versie (Facebook Deals genaamd) introduceert, mogen we verwachten dat met deze services snel het tipping point bereikt zal worden waarna je mag verwachten dat het niet alleen een speeltje van de innovators en early adaptors is, maar het ook door de grote massa gebruikt gaat worden. Overigens is het opvallend, dat Facebook aangeeft met Facebook Deals vooral wil zorgen dat de Facebook leden eenvoudig interessante en leuke experiences vindt die je kunt doen met je vrienden. En waarbij Facebook gebruikt wordt om de experience eenvoudig te delen, plannen en kopen met je vrienden. Daarmee worden ook hier kortingen van ondergeschikt belang.

2. De (koop-)kracht van het collectief (Groependeals)

Mensen zijn kuddedieren, altijd op zoek om onderdeel te zijn van een of ander collectief. En ook als consument vertonen we hetzelfde gedrag. Een initiatief als Groupon – welke flinke kortingen op producten en diensten biedt, als een vooraf vastgesteld aantal mensen ingeschreven hebben – heeft het media landschap in 2010 opgeschud.

Groupon

Omdat de aanbiedingen pas gelden bij een vooraf vastgesteld aantal deelnemers, worden mensen aangespoord de acties te delen binnen hun eigen sociale netwerken. En het effect kan groot zijn, kijk bijvoorbeeld naar deze “Landelijke Aanbieding” op Groupon van 9 mei. Jiba biedt een waardebon t.w.v. €100,- aan voor slechts €5,-. Met nog 13 uur, 48 minuten en 52 seconden te gaan, hebben al 616 mensen gebruik gemaakt van deze aanbieding. Zo’n 10 minuten later is dit aantal toegenomen naar 676!

Groupon landelijke aanbieding 9 mei

We mogen de komende tijd het ontstaan van meer van deze groepskortingen platforms verwachten, nieuwe startups, initiatieven van media partijen en zelfs eigen initiatieven van merken. Het is slechts een kwestie van tijd tot ook in Nederland een partij als Wehkamp hun eigen groepkortingen platform ontwikkeld.

Met deze platformen kunnen consumenten door hun krachten te bundelen in een collectief gigantische kortingen “afdwingen”. Maar prijs is natuurlijk niet de enige motivator voor consumenten om over te gaan op aankoop, zaken als service en kwaliteit worden in een ervaringen tijdperk steeds belangrijker (zo niet het belangrijkste). Het zal mij dan ook niet verbazen als binnenkort een dergelijk platform geheel gewijd zal zijn aan het bedingen van service en kwaliteitsniveaus bij de producenten en merken.

3. Opvallen in een waterval aan berichten (Standing out in the crowd)

Consumenten worden steeds meer ervaren, krijgen daar steeds meer informatie uit verschillende streams te verwerken en zullen daarmee steeds meer proberen te voorkomen dat hun streams (en dan met name op Facebook en Twitter) lange reclamezuilen van adverteerders worden. Het heeft daarmee steeds minder zin voor merken en hun marketeers om zo maar commerciële boodschappen de sociale media in te slingeren. Maar goed, we hadden al eerder geconstateerd dat het niet draait om het zenden van boodschappen, maar om “being remarkable“. Het wordt dus steeds belangrijker om de jusite content in de juiste doelgroepstreams te krijgen. Met andere woorden, merken en marketeers moeten gaan focussen op relevante content, relevantie die verschilt per individu.

De merken die niet verder komen dan te pas en te onpas reclameboodschappen te zenden in de social media streams zullen afgestraft worden omdat de consumenten hen zullen blokkeren in hun eigen streams. Niemand zit meer te wachten op die irritante interrupties van merken en producenten in de dagelijkse bezigheden en al helemaal niet in sociale netwerken waar het niet om roepen, maar om interactie gaat. De merken die wel echt opvallende content kunnen creëren zullen daarentegen juist opvallen in de streams. En daarmee mogen rekenen op likes en retweets terwijl ze tegelijkertijd waardevolle feedback kunnen verzamelen.

Innovatieve technologie bedrijven werken al aan nieuwe mogelijkheden om content in de social media streams te presenteren, waardoor de streams beter hanteerbaar zijn voor de consumenten, relevantie bieden en overzicht geven. Denk bijvoorbeeld aan de Flipboard app op de Ipad (verkozen tot beste app in 2010) die Twitter feeds filtert op basis van relevantie en populariteit. Of Liquid Internet van IQNOMY die content realtime presenteert op basis van multidimensional profiling (nu nog op sites, maar wat houdt hen tegen om dit ook als filtertechniek voor sociale platformen te gebruiken?).

Flipboard

4. Social search

Wat vrienden, collega’s, familie en andere uit onze netwerken denken, is al veel belangrijker bij search wanneer relevante informatie verschaft kan worden zoals met de Facebook “Like-button”. Ook bij Google is de sociale media revolutie niet onopgemerkt gebleven en neemt sociale interacties tegenwoordig mee in de zoekresultaten. En als Google iets belangrijk vindt, dan kun je dat als marketeer ook maar beter belangrijk vinden en een manier vinden om met deze ontwikkelingen op het gebied van search marketing om te gaan. Dit betekent niet dat social search de traditionele search zal verdringen, maar we mogen meer een mix verwachten.

Om een plekje te krijgen in de sociale resultaten van search kunnen marketeers maar één ding doen, relevante content creëren, content waar de consumenten op zitten te wachten. Of beter, content waar de consumenten naar op zoek gaan. Zodat met elke tweet of like een bijdrage wordt geleverd aan linkbuilding (en daarmee hogere ranking van de website in Google). En wellicht nog belangrijker, zo wordt de content van het merk of over het product daar gebruikt waar de klanten zijn, in hun eigen netwerken.

5. De wereld wordt mobiel

Een recente studie van comScore laat zien dat inmiddels 65 miljoen Facebook leden (zo’n 13%) hun profiel en community updates doen via mobiel en net zo veel tijd op Facebook actief zijn als PC gebruikers. Mensen zijn eenvoudigweg steeds meer, steeds vaker en op steeds meer plekken online. En met de steeds verdergaande ontwikkelingen van toepassingen op de mobiele devices mogen we wel stellen dat dit een van de belangrijkste ontwikkelingen van de toekomst is: socially connected, altijd en overal.

Social Media op de telefoon

Daar zit overigens voor organisaties en marketeers een interessante uitdaging: content moet niet alleen deelbaar zijn, maar ook deel- en benaderbaar op verschillende platformen die allemaal op hun eigen technologie ontwikkeld zijn. Het internet verandert daarmee in het zogenaamde Splinternet.

Kortom, deze zomer staat relevantie centraal

Er zijn meer dan genoeg ontwikkelingen en platformen om deze zomer in de gaten te houden. Maar nog belangrijker is het om de motivator achter die ontwikkelingen te begrijpen en te gebruiken. Uiteindelijk draaien bovenstaande ontwikkelingen om één ding: relevantie. We zijn in een ervaringen economie terecht gekomen waar mensen ervaringen met elkaar delen. Om op een positieve manier onderdeel te worden van die gesprekken, moeten merken zorgen dat ze relevante ervaringen bieden en marketeers moeten zorgen dat relevante content gecreëerd wordt die deze ervaringen ondersteunen of versterken. Als je daarbij bedenkt dat relevantie persoons-, plaats- en tijdsgebonden is en je kunt je voorstellen voor welke uitdaging merken en marketeers staan.

Wat is volgens jou de belangrijkste trend in social media van deze zomer?

Graag horen we van u wat u vindt wat de belangrijkste trends zijn op het gebied van social media en of u zelf een trend heeft gespot die hier niet bij staat. U kunt hieronder reageren door middel van de de facebook tool. U hoeft alleen even in te loggen op facebook en dan kunt u u bericht hieronder kwijt.

Source: Kittyhawk.nl

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)



Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Follow Me on Pinterest Facebook Twitter Hyves RSS Linkedin  Bookmark and Share