Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!


Google+ Events. Wat kunt u ermee?


Vanaf vandaag is het er dan eindelijk. Google+ Events! Voor een ieder die nog niet ingelogd heeft op z’n Google+ of weet hoe het werkt hieronder een korte introductie hoe Google+ Events werkt en wat je er mee kan doen. Onderaan het artikel vertel ik iets over welke unieke mogelijkheden dit heeft voor o.a. de evenementenbranche of voor elke branche die regelmatig gebruikt maakt van meetings of samenkomsten, uitnodigingen waarbij de discussie/reacties en of foto’s centraal staan.

Google+ Events

Een aantal van de leuke features zijn: Groepsmodus (Party mode), Thema’s en Realtime Fotosharen op event.


Het announcementscherm van Google+ Events

Google+ Events
Zo kwam ik vannochtend binnen op Google+. Net als een ieder van jullie waarschijnlijk. Het scherm laat duidelijk het nieuwe logo’tje en de locatie van de nieuwe tab zien.

In dit artikel:


» Een Google+ Events aanmaken
» Een thema voor je event kiezen of toevoegen
» Locatie bepalen en een tijdstip van aanvang aangeven en einde event
» Details van je event toevoegen (Zwemkleding verplicht o.i.d.)
» Groepsmodus inschakelen om alle foto’s te verzamelen van een event
» Realtime foto’s delen van het evenement met iedereen die aanwezig is (Via Google+ Android App)
» Discussieren over het event tijdens event en na event
» Mensen uit je kringen uitnodigen voor het event
» Je event wordt automatisch toegevoegd aan je Google+ Agenda
» Wie was er ook al weer aanwezig? (Die ene persoon die waarvan je net de naam kwijt bent)

Een Google+ Events aanmaken 1.A (Introductie)

Google+ Events aanmaken

Zoals je hierboven ziet is het vrij eenvoudig om een Google+ Event aan te maken. Je krijgt dit scherm te zien nadat je op het introductiescherm op de rode evenementen aanmaken knop heb gedrukt of als je via het menu het bovenstaande icoontje heb aangeklikt om op de Eventspagina te komen. We hebben door op de knop te klikken ons event aangemaakt. Hoe je jouw event kunt invullen vertel ik hieronder. Het is best wel makkelijk te begrijpen dus mocht het te makkelijk zijn dan kun je de volgende stappen overslaan en het direct invullen. Let wel op ik leg uit hoe je later bepaalde instellingen kunt doen die handig zijn voor Realtime fotosharing.

Een Google+ Events aanmaken 1.B (Uitleg over hoe in te vullen)

Bij titel evenement vullen we de titel van ons evenement in. Belangrijk is om te weten dat je duidelijk vermeld hoe het evenement heet en waarvoor het is. Een goed voorbeeld is: Social Media bijeenkomst voor beginnende Twitteraars. Men kan zo uit de titel al gelijk alle informatie halen of het evenement voor hun relevant is (De locatie komt later terug).

Tijdstip instellen
Vervolgens gaan we het tijdstip instellen van ons event. Belangrijk is om te weten dat we een evenement ruime tijd van te voren moeten inplannen om mensen genoeg tijd te geven om zich te kunnen inschrijven voor een evenement. Vaak is een maand voldoende, maar bij kleine bijeenkomsten als verjaardagen of buurtBBQ’s is vaak een week al voldoende. Bij grote bijeenkomsten zoals seminars is het verstandig om meer dan een maand tijd te nemen. We kunnen tevens er voor kiezen om een einddatum in te stellen. Dit is uiteraard om mensen te laten weten wanneer een evenement afgelopen is, deze optie is optioneel maar het is erg verstandig dit in te vullen omdat mensen graag willen weten tot wanneer een bepaald event duurt.
 
 

 
 
Locatie
Vul zo gedatailleerd mogelijk de locatie in waar het evenement zich plaatsvind tot op het adres. Een goed voorbeeld zou kunnen zijn: Rembrandtlaan 49, Woudenberg, Nederland. Kies uw locatie nauwkeurig in verband met de mensen die u uitnodigt. Zorg dat de locatie niet te ver van iedereen vandaan ligt maar kies een centraal punt.

Details
De kleine puntjes. Wat kunnen gasten verwachten, moeten ze iets meenemen, zijn er kosten verbonden aan het evenement etc. Een algehele beschrijving die niet al te lang is met verdere uitleg over het evenement kan ook onder dit onderdeel geplaatst worden.

Evenementopties

Werreweg de belangrijkste tab in bovenstaand plaatje. Deze tab heeft 2 opties: Basis en Geavanceerd.

Basis
Onder de knop basis vallen 2 opties. Gasten kunnen andere mensen uitnodigen vanuit hun kringen. Deze optie is interessant als er zoveel mogelijk mensen naar een evenement toe gaan en het niet specifiek belangrijk is wie er komt. Anders deze optie uitvinken om zelf d.m.v. je kringen te bepalen wie je uitnodigt voor het evenement. De andere optie is wellicht interessanter aangezien deze de mogelijkheid geeft om mensen toe te staan foto’s live te streamen naar de eventpagina. Deze optie aanzetten als je wilt dat mensen foto’s van het evenement zelf kunnen toevoegen en live kunnen streamen naar alle andere uitgenodigden. Belangrijk puntje om te weten is misschien wel dat dit via de android app kan.

Geavanceerd
Deze tab is uitermate handig als je extra info wilt toevoegen aan je evenement. Zoals bijv: URL, URL kaartverkoper, Youtube filmpje, Verkeer-parkeer informatie, of dat je in plaats van een gewoon evenement een online evenement wilt maken i.p.v. een gewoon event. De optie Google Hangout is om een videochat te starten met de mensen die je uitnodigt. Je kunt de bovenstaande velden aanzetten door bij Geavanceerd op Extra velden weergeven te klikken.

URL
De URL van jouw event of website gerelateerd aan het event (Organisator). Belangrijk als je extra traffic wilt genereren naar je eigen website of dat er extra informatie beschikbaar is van het evenement die alleen op de website te zien is. (Handig bij seminars voor sprekers bijvoorbeeld)

URL Kaartverkoper
Heb je voor het evenement tickets die je zelf aanbied of die geregeld worden via een ticketshop? Zorg dan dat je deze link absoluut hierin plaatst. Verstandig is om een directe link te plaatsen naar jouw tickets i.p.v. te linken naar de homepagina van de kaartverkoper om de gebruiker te helpen met het vinden van de tickets.

Youtube video
Vul de gehele youtube URL in. Handig als jou event een filmpje heeft. Deze kun je kopieren uit de adresbalk van Youtube als je een filmpje bekijkt. Je zult dan wel eerst je video moeten uploaden naar Youtube.

Verkeer-parkeer informatie
Vrij in te vullen. Je kunt deze balk zo invullen dat je aangeeft waar er moet worden geparkeerd en wat de kosten hiervan zijn.

Een thema voor je event kiezen of zelf een afbeelding toevoegen

Thema Selecteren
Door op thema selecteren te klikken in de basisfoto komen we op bovenstaand scherm. We kunnen kiezen uit een een aantal standaard thema’s zoals BBQ of verjaardag maar misschien interessanter is de optie om zelf een bestand te uploaden. De dimensies voor dit bestand zijn minimaal: 940 pixels (breed) x 280 pixels (hoog). Als je beschikt over kennis van Photoshop zou je zelfs nog een animated gif kunnen uploaden om het geheel te animeren. Zover ik nu weet is flash nog niet supported.

Fotos delen in realtime


Tijdens een evenement komt het vaak voor dat u foto’s wilt delen met andere mensen die ook op dit evenement aanwezig zijn of u wilt graag de foto’s van het event bewaren om ze later te kunnen gebruiken. Met de Google+ Events kan iedereen die naar het evenement gaat foto’s delen in één fotoverzameling. Foto’s kunnen in realtime tijdens het evenement worden toegevoegd met de groepsmodus (Party mode) of na afloop op de evenementenpagina vanaf een albumpagina.

Zover als mij bekend is heb je om realtime de foto’s te kunnen uploaden naar Google+ Events een Android telefoon nodig met de Google+ app. Hieronder kun je een video zien van hoe het in z’n werk gaat.
 
 

 
 

 
 

Discussieren over het event tijdens event en na event

Discussie Google+ Events
Tijdens het event kun je zowel via de app als via de site (Google+) direct meedoen aan een online discussie. Dit doe je door naar de Google+ Events pagina te browsen en vervolgens door te klikken op het event. Je kunt net als gewoon bij Google+ iets zeggen en de mensen die naar het event gaan krijgen allemaal jouw bericht op hun Google+ pagina te zien onder het event. Op deze manier kun je verschillende vragen aan de mensen stellen die naar het event gaan. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan: Staat de muziek hard genoeg of Wat vonden jullie van deze social media spreker. Deze waardevolle feedback is erg handig als je in de toekomst weer een nieuw evenement gaat organiseren. Ook kun je een discussie starten voor het event begint om meer awareness te generen voor je evenement. Door veel juiste vragen te stellen kom je al gauw te weten hoe je je event beter kunt maken voordat het begint.

Mensen uitnodigen uit je kringen voor een event

Dit klinkt heel simpel maar eigenlijk is het 1 van de moeilijkste stappen. De beste manier is om vooraf een nieuwe kring aan te maken op Google+ en alle mensen die je wilt uitnodigen voor het evenement toe te voegen aan deze kring. Zo kun je als je al je info hebt ingevuld in 1 keer iedereen in die kring uitnodigen voor het event. Dit is makkelijk dan iedereen persoonlijk uit nodigen en of mensen uitnodigen die niet in de doelgroep vallen en of niet uitgenodigd zijn. Je kunt simpel Google+ Events per kring of per persoon delen, maar bespaar jezelf tijd en maak van te voren een kring aan met mensen die je gaat uitnodigen.

Je event wordt automatisch toegevoegd aan je Google+ Agenda

Google+ Agenda
Zoals de titel al zegt wordt het event automatisch bij zowel het accepteren als het aanmaken aan je Google+ kalender toegevoegd. Nou is dit op zich geen interessante informatie maar je kunt op deze manier precies bijhouden wanneer je een feestje geeft of hebt. Ideaal voor evenementenbureau’s. Je zou zelfs je performers, DJ’s en of celebritys kunnen uitnodigen via Google+ Events en ze deel laten nemen aan de discussie. Zo heb je contactgegevens bij de hand (Google accounts zijn zeer volledig) en kun je ze altijd makkelijk bereiken.

Wie was er ook al weer aanwezig?

Wie ging er naar het Google+ Event

Als iedereen uitgenodigd is en heeft geaccepteerd (of niet natuurlijk) dan kan iedereen precies zien wie er naar het event gaat. Dit is niet alleen erg handig als je van te voren alvast wilt netwerken, maar het is ook erg handig als je achteraf niet meer precies weet met wie je gesproken hebt. (Visitekaartje kwijt / Vergietgeheugen etc.) Je kunt dan makkelijk via Google+ Events nog eens terugkijken wie er ook al weer allemaal waren op het event en via e-mail weer met elkaar in contact komen. Je kunt ook erg eenvoudig (zoals te zien in bovenstaand plaatje) zien wie er nog niet gereageerd heeft of wie er afwezig was. Zo kun je achteraf precies zien hoeveel mensen er nou precies op je event aanwezig waren. (Mits ze het natuurlijk goed ingevuld hebben). Ook heb je de mogelijkheid om in contact te komen met nieuwe contacten. Aangezien als je de optie aangelaten hebt dat andere mensen nieuwe gasten mogen aandragen aan hebt geladen is de kans groot dat er mensen tussen zitten die je niet uitgenodigd hebt maar wel graag mee in contact wilt komen. Deze mensen kun je dan benaderen via Google+ Events of tijdens het Event zelf.

Sluitwoord + Evenementen Branche uitleg

Het is nog erg nieuw maar ik ben erg benieuwd of deze nieuwe toevoeging van Google+ opgepakt gaat worden door de evenementenbranche om grootschalig uitnodigingen te sturen voor hun feestjes, uitjes of dat het vaker gebruikt gaat worden door vrienden, familie om je uit te nodigen voor bijvoorbeeld hun verjaardag e.d. Maar ik weet wel dat mits het goed gebruikt wordt een erg effectieve tool kan zijn voor de evenementen branche. Veel contacten worden voor een evenement per e-mail al benaderd om deel te nemen aan een event. Het is een mooie optie om mensen gelijk zich te laten toevoegen aan het Google+ Event en zo een community op te bouwen. 1 Wat vinden jullie? Is dit een slimme move van Google of zal er net als bij Facebook Events weinig interesse zijn voor de nieuwe toevoeging?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Google+ Events. Wat kunt u ermee?, 5.0 out of 5 based on 3 ratings


Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

  • Pam Leenheers

    Ik heb het aanmaken van events geprobeerd. Het enige dat ik echt heel onhandig vind, is dat je niet kunt kiezen om het event NIET te laten opnemen in de agenda. Als iedereen dat maar gaat doen, dan staat mijn persoonlijke agenda straks vol met allerlei evenementen waar ik helemaal niet heen wil. Als ik weiger wordt het wel doorgestreept, maar is het niet weg uit mijn agenda ;-(

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • mbloksma

    Mooi artikel Tom. Net als jij ben ik heel erg benieuwd hoe het gebruikt wordt. Als ik kijk naar mijn vrienden zit bijna niemand op G+, maar wel allemaal op FB. Natuurlijk kan ik met Google Events ook mensen uitnodigen die geen G+ account hebben, maar dan vervallen nu net al die leuke functies…

    Ik ben benieuwd, zal het gewoon eens moeten proberen denk ik zo. Thnx voor het delen!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • tomwierper

      Graag gedaan! Ik zit met hetzelfde probleem.. ;) Denk dat de drempel voor het uitnodigen van vrienden lager ligt op Facebook dan op Google +

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • http://twitter.com/JeroenPaul Jeroen Paul

    Ik neem het mee als test, na de zomerstop, om de uitnodigingen van de bitterballenborrels te versturen. Ik verwacht er persoonlijk meer van dan van de facebook events.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • tomwierper

      Ja, echter misschien is het beter om zakelijke contacten uit te nodigen via Google+ dan via Facebook. Ik denk dat veel meer zakelijke contacten zich op Google+ bevinden dan op Facebook. Dat blijft toch iets meer voor vrienden/familie etc..

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • tomwierper

      En wat waren de resultaten?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  • tomwierper

    Ben erg benieuwd naar een ieders bevindingen :) Hebben jullie al veel succes met deze manier van gebruiken van Google+ Events?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Follow Me on Pinterest Facebook Twitter Hyves RSS Linkedin  Bookmark and Share