Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!


Google +1 Button! Waarom? Daarom!


Google +1 ButtonDe laatste tijd werd er via diverse media veel geschreven en gesproken over de lancering van Google +1. De +1 button van Google, die vele gelijkenissen vertoont met de ‘like’ button van Facebook, werd enkele weken geleden ook in Nederland geïntroduceerd. Over de mogelijkheden en onmogelijkheden van Google +1 bestaat nog veel onduidelijkheid. In dit artikel zetten we de (on)mogelijkheden voor jou op een rijtje.

Met één klik op de +1 button kun je aan al je vrienden en contacten laten zien welke website jij interessant vindt. De +1 button van Google is geïntegreerd binnen de zoekmachine van Google. Zo is deze ‘social’ button terug te vinden binnen de betaalde advertenties, maar ook binnen de zoekresultaten van Google. ‘Het doel van deze button is om bezoekers van Google te helpen tijdens hun zoekproces door ze te wijzen op aanbevelingen van vrienden’, aldus Google.

Screenshot Google Search

Indien je op een zoekresultaat hebt geklikt, is het ook mogelijk om op de webpagina zelf een +1 toe te kennen. Deze aanbeveling zal dan ook zichtbaar worden binnen de zoekresultaten van Google. Daarmee wordt voorkomen dat je terug moet gaan naar de zoekresultaten om een +1 te geven.

‘Waarom zie ik geen +1 buttons in Google?’
De +1 buttons worden automatisch door Google geplaatst binnen zowel de organische als betaalde zoekresultaten. Hiervoor hoeven geen extra handelingen te worden verricht. De +1 button is echter alleen zichtbaar in Google als de gebruiker is ingelogd via een Google account (Gmail, AdWords, etc.). De button zal eveneens niet worden getoond aan gebruikers van Internet Explorer 7 of eerdere versies. Dit zal een belemmering vormen op de zichtbaarheid van de +1 button in Google. Bezoekers van de Google zoekmachine zullen vaak niet ingelogd zijn wanneer zij gebruik maken van de zoekmachine.

Invloed van Google +1 op AdWords
De +1 button van Google AdWords verschijnt naast de headline van de advertentietekst. Indien een gebruiker klikt op de +1 button worden hiervoor uiteraard geen kosten in rekening gebracht. De adverteerder betaalt uitsluitend voor een klik op de advertentie. Overigens wordt in sommige gevallen de headline afgebroken in verband met de plaatsing van de +1 button, zie het voorbeeld hieronder. Het is belangrijk voor marketeers om hier rekening mee te houden.

Google Adverts

Over de daadwerkelijke invloed van de +1 button, op de weergave van de advertenties binnen Google AdWords, is nog weinig bekend. Google verwacht dat door de opname van de +1 button in advertenties de CTR binnen AdWords zal toenemen. Advertentieteksten waarbij de aanbevelingen van vrienden worden weergegeven met behulp van de +1 button zullen de aandacht trekken van gebruikers. De betrokkenheid van de gebruikers zal toenemen door de weergave van gepersonaliseerde annotaties in de advertenties, aldus Google. Uiteraard dient hierbij ook een kanttekening te worden geplaatst. Zoals eerder verteld, zullen veel gebruikers niet zijn ingelogd via Gmail of een ander Google account waardoor de aanbevelingen van vrienden niet zichtbaar zullen zijn.

De wijze waarop de kwaliteitsscore binnen AdWords wordt berekend is niet veranderd. De historische data en de CTR (klikfrequentie) zullen nog steeds een grote rol spelen bij het bepalen van de kwaliteitsscore. Echter, indien de weergave van de +1 buttons daadwerkelijk leidt tot een stijging van de CTR, dan zal dit uiteraard ook de kwaliteitsscore kunnen beïnvloeden.

Het is helaas nog niet mogelijk om de resultaten met betrekking tot het aantal +1’s terug te zien in AdWords. Daar wordt op dit moment nog aan gewerkt. Binnenkort zal via het tabblad ‘Dimensions’ het aantal +1’s op campagne-niveau worden weergegeven.

Google +1 & organische zoekresultaten
Evenals bij de betaalde zoekresultaten verschijnt de +1 button binnen de organische zoekresultaten naast de headline. Ook voor de organische zoekresultaten geldt dat de resultaten met gepersonaliseerde annotaties in de zoekresultaten meer zullen opvallen. Daarnaast zullen de +1 buttons worden meegenomen als één van de vele factoren die worden gebruikt voor de rangorde en relevantie van de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk voor online marketeers om niet voorbij te gaan aan de invloed van de +1’s. Een eerste stap kan worden gezet door het plaatsen van de +1 button op de website.

Plaatsing +1 button op websites
De +1 button van Google is niet alleen zichtbaar binnen de zoekmachine van Google, maar is sinds 1 juni ook beschikbaar gesteld voor plaatsing op websites. Via deze pagina kun je de button aanmaken.

Stap 1
Allereerst dien je de taal in te stellen en de grootte van de button te bepalen.

Google Setting Language

Stap 2
Vervolgens dient er een stukje Javascript te worden geplaatst op iedere pagina waar de +1 button dient te verschijnen. Dit stukje code kan worden geplaatst in de header of net voordat de bodytag wordt gesloten.

Stap 3
Naast het plaatsen van de code uit stap 2 dient er nog een stukje code te worden geplaatst. Dit stukje code is belangrijk om de positie van de button op de website te bepalen. Let op, het is van belang dat beide codes op de pagina worden geplaatst voordat de button kan worden vertoond.

Google Javascript Screenshot

Kortom
Met de introductie van het eigen social netwerk ‘Google +’ zal het fenomeen Google +1 meer bekendheid genereren. Google +1 heeft zeker potentie, maar het zal nog enige tijd gaan duren voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. Een belangrijke belemmering voor het succes van +1 is het feit dat gebruikers ingelogd moeten zijn om een +1 te geven of de aanbevelingen van vrienden kunnen zien.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Icoon tags


Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Follow Me on Pinterest Facebook Twitter Hyves RSS Linkedin  Bookmark and Share