Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!


Cookiewet bij Weer.net: 55 tot 80% bezoekersverlies


Het vragen van toestemming aan je websitebezoekers dankzij de nieuwe cookiewet levert website-eigenaren flink wat hoofdpijn op. Hoe kan het bezoekersverlies en dataverlies worden beperkt en toch aan de cookiewet worden voldaan?
 
Gedurende drie weken zijn er metingen uitgevoerd op www.weer.net om te onderzoeken hoe de bezoeker reageert op het vragen van toestemming voor het plaatsen van cookies. Er is bewust gekozen voor een website als www.weer.net. Deze website is zeer afhankelijk van de bezoekers op longtail zoekwoorden (88%) en kent geen branded verkeer. Bij websites van bekende bedrijven en merken zal het percentage direct verkeer i.c.m. branded verkeer hoger liggen en  is te verwachten dat de acceptatie bereidheid van de bezoeker vele malen hoger zal liggen dan op www.weer.net. Omdat er vele website-eigenaren zijn die een soortgelijke, voornamelijk draaiend op longtail-zoekwoorden, website hebben, is er voor een test op www.weer.net gekozen. Hierbij zijn verschillende varianten getest op ruim 15.000 pageviews. Dit heeft de volgende resultaten opgeleverd.


Testresultaten

Learnings

  • Door het verplicht toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies verlies je bezoekers. De invulling van het toestemming vragen heeft veel invloed op de grootte van het verlies. Uit onze test blijkt dat het bezoekersverlies kan variëren van 55% tot wel 80%! Je hebt niet alleen te maken met bezoekersverlies maar ook met dataverlies, uit onze test blijkt dat dit kan variëren van 70% tot wel 80%.
  • Alhoewel het merendeel van de bezoekers de website verlaat zonder akkoord dan wel niet akkoord te gaan duurt het gemiddelde bezoek toch anderhalve minuut. Hieruit kan worden opgemaakt dat de tekst in de pop-up daadwerkelijk wordt gelezen voordat er een besluit wordt gemaakt.
  • Wat een grote rol zal gaan spelen de komende tijd is de bekendheid van de cookiewet. Alhoewel veel websites ervoor kiezen (deels) nog geen actie te ondernemen zal waarschijnlijk de bekendheid van cookies de komende tijd toenemen. De toename van deze bekendheid zal invloed hebben op het besluitvormingsproces van het accepteren dan wel niet accepteren van cookies.
  • Uit onze test blijkt dat de resultaten tussen de variant waarbij de website deels zichtbaar is en de variant waarbij de website niet zichtbaar is geen grote verschillen opleveren in het klikgedrag. Zou dit bij een website van een bekend merk of product anders zijn?
  • Onderzoek welke oplossing het beste scoort voor jouw website. Blijf daarom testen!

 

Testresultaten samengevat in infographic

Infographic cookiewet

 

Op de hoogte blijven van al het cookiewetgeving nieuws?

De komende periode wordt de best scorende variant nog verder geoptimaliseerd. Benieuwd naar de resultaten? Houd onze website in de gaten om op de hoogte te blijven of volg ons op Twitter!
 

Invest Online Logo

 
Bron: Invest Online Geschreven door: Sander Bosch

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Cookiewet bij Weer.net: 55 tot 80% bezoekersverlies, 5.0 out of 5 based on 3 ratings


Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Het zijn Bulkweken! Nu 2+1 gratis op ruim 1000 artikelen!

Follow Me on Pinterest Facebook Twitter Hyves RSS Linkedin  Bookmark and Share